20 листопада своє перше засідання провела міжвідомча робоча група з питань координації реалізації Плану управління річковим басейном Дону, утворена на виконання протокольного рішення комунікативного заходу за участю представників Міндовкілля, Держводагентства, басейнових управлінь та басейнових рад.
Учасники зазначеного заходу, який проходив у м. Одеса 27 червня 2025 року, прийняли рішення про доцільність утворення при басейнових управліннях міжвідомчих робочих груп під головуванням начальників басейнових управлінь з метою координації дій із впровадження та реалізації заходів планів управління річковими басейнами.
Сіверсько-Донецьким басейновим управлінням водних ресурсів було розроблено і затверджено Положення про міжвідомчу робочу групу, та визначено (за згодою) перелік учасників, що увійшли до її складу, – це 30 осіб, які представляють 25 організацій: Сіверсько-Донецьке БУВР, Регіональний офіс водних ресурсів у Харківській області, обласні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства-водокористувачі Харківської, Донецької та Луганської областей.
Доповідаючи про це, голова міжвідомчої робочої групи – начальник Сіверсько-Донецького БУВР Сергій Трофанчук акцентував увагу, що згідно з Положенням та у відповідності до покладених завдань міжвідомча робоча група:
1) вивчає результати діяльності органів/організацій, що відповідають за реалізацію заходів ПУРБ Дону, зокрема включення ними заходів до документів короткострокового та довгострокового планування, цільових програм, інших документів, стан виконання заходів, джерела фінансування та проблемні питання;
2) аналізує причини виникнення проблемних питань при реалізації заходів ПУРБ Дону, визначає механізми та способи їх вирішення;
3) розглядає питання щодо пошуку та розширення джерел фінансування, залучення коштів, зокрема міжнародних фінансових організацій, інвестиційних програм;
4) враховує у своїй роботі передовий досвід реалізації аналогічних заходів у рамках ПУРБ інших країн, міжнародних програм, проєктів тощо;
5) подає за результатами своєї роботи рекомендації та пропозиції у вигляді протокольних рішень відповідальним виконавцям ПУРБ Дону, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям у межах їх компетенцій;
6) співпрацює з басейновою радою Сіверського Дінця та нижнього Дону.
Другим питанням порядку денного секретар міжвідомчої робочої групи з питань координації реалізації Плану управління річковим басейном Дону, заступник начальника Сіверсько-Донецького БУВР Світлана Барабаш доповіла про поточний стан реалізації заходів ПУРБ Дону.
За 9 місяців 2025 року до програм або інших документів по Харківській та Донецькій областях включено 24 заходи ПУРБ Дону: 18 основних і 6 додаткових. Основні заходи заплановані на 14 МПВ на 10 річках: р. Сіверський Донець, в басейні р. Уди (річки Уди, Лопань, Немишля, Харків, Студенок, Роганка), басейн р. Мож (річки Мож, Мерефа), в басейні р. Балаклейка (р. Волоська Балаклейка).
На жаль, територія району басейну річки Дон (суббасейни Сіверського Дінця та Нижнього Дону) в межах Харківської, Донецької та Луганської областей здебільшого знаходиться в зоні ведення активних бойових дій або тимчасово окупована, чим ускладнюється реалізація заходів ПУРБ Дону.
Основними причинами неможливості включення заходів ПУРБ Дону до програм різного рівня наразі є розташування території громади в зоні можливих або активних бойових дії, тимчасова окупація території; забруднення території громади вибухонебезпечними предметами; відсутність фінансування; направлення коштів місцевого бюджету на фінансування заходів з оборони, підтримку сталого функціонування систем життєзабезпечення та інших першочергових потреб громади; тяжке фінансове становище підприємств; направлення коштів підприємств на відновлення основного обладнання, пошкодженого внаслідок ведення військових дій та ін.
Тож включення більшості заходів у відповідні програми і документи з метою їх реалізації доцільно розглядати після настання безпечних умов (припинення бойових дій, деокупації, очищення від вибухонебезпечних предметів тощо), а також визначення шкоди та збитків, завданих об’єктам водопровідно-каналізаційного господарства та чіткого розуміння конкретної кількості населення, на яку впливатиме виконання заходів.
Учасники засідання обговорили пропозиції щодо проблемних питань при реалізації заходів ПУРБ Дону, зокрема щодо фінансування, а також механізми та способи їх вирішення.
Фахівцями басейнового управління було підготовлено та представлено членам міжвідомчої робочої групи інформаційну довідку щодо стану масивів поверхневих вод суббасейну р. Сіверський Донець у Харківській області за результатами державного моніторингу для врахування цих даних при плануванні включення заходів ПУРБ Дону до документів короткострокового та середньострокового планування, цільових програм, інших документів.