Як правильно налагодити роботу басейнових рад для їх ефективної взаємодії з басейновими управліннями та успішного досягнення результату, на який націлена вся водна реформа? Це та інші актуальні питання стейкхолдерів змін були винесені для розгляду на дводенний семінар-тренінг 22-23 жовтня 2019 року, організований у м.Києві проєктом Євросоюзу «Водна ініціатива плюс» (EUWI+) спільно з Центром підвищення кваліфікації працівників водного господарства.
На початку заходу Голова Держводагентства Ірина Овчаренко представила присутнім механізм, завдяки якому басейнові ради, вже починаючи із 2020 року, зможуть впливати на процеси узгодження та розподілення фінансування із державного бюджету на критичні проблеми, які мають бути першочергово розв’язані водниками у співпраці із басейновими радами, зміни у порядках фінансування, які мають запрацювати з наступного року.
«Басейнові ради це не ті громадські об’єднання, які ми звикли бачити зазвичай, це має бути активний, діючий інструмент, у якому працюватимуть агенти впливу, кожен з яких буде виражати думку певного кола водокористувачів, лобіювати їх інтереси, і тим самим відбуватиметься процес узгодження дій, який включатиме врахування інтересів усіх заінтересованих сторін», – акцентувала Ірина Овчаренко. Крім того, додала, що від нас із вами залежить, чи будуть басейнові ради органами дії, чи просто функціонуватимуть як стереотипні об’єднання (докладніше).
Детально Голова Держводагентства зупинилася на покроковій реалізації планів управління річковими басейнами через роботу басейнових рад та окреслила основні методи співпраці басейнової ради із управліннями водних ресурсів у межах басейнів та очікувані результати. Зазначила, що ПУРБ базується на ряді заходів, впроваджуючи які басейнова організація досягає ключового показника «доброго» стану вод, і націлила на те, що відповідно для досягнення мети має бути синергія дій басейнових рад, басейнових управлінь водних ресурсів та Держводагентства.
Темою першого навчального дня стала роль басейнових водогосподарських організацій у роботі секретаріатів басейнових рад, другий день семінару було присвячено громадським консультаціям для розробки Планів управління річковим басейном. На практичних заняттях було проведено аналіз діяючих регламентів та внутрішнього розпорядку басейнових рад, а також розглянуто основні етапи підготовки громадських консультацій. Досвідом роботи аналогічних інституцій у своїх країнах поділились фахівці із Франції, Молдови, Бєларусі та Вірменії.
Заступники голів та виконавчі секретарі басейнових рад, а також фахівці відділів басейнової взаємодії та зв’язків з громадськістю в процесі навчання відкривали для себе нові інструменти взаємодії та вчились правильно комунікувати для швидшого досягнення «доброго» стану вод за європейськими стандартами. За відгуками учасників семінар пройшов надзвичайно продуктивно, отримана інформація стане у нагоді для подальшого розуміння роботи басейнових рад.